Velen voorvoelen in onze tijd ingrijpende veranderingen, zelfs een nieuwe moderniteit. Voor Schopenhauer betekende dit: egoïsme en afstand nemen van de maatschappelijke identiteit.
Zeker is, dat moderniteit alles te maken heeft met nieuwe wegen zoeken en met kanteling van de vele opvattingen.
Ook in de tijd van Stefan Zweig veranderde veel en fundamenteel. Sommigen zeggen dat de veranderingen die ons te wachten staan een voortzetting zijn van de creativiteit in die periode, een eeuw geleden.
Vast staat dat Wenen vaak een belangrijk centrum is in Europese veranderingsgolven. Voor de Eerste Wereldoorlog was het DE plek waar de moderniteit vorm kreeg. Nu ligt Wenen weer op het herstelde breukvlak tussen Oost- en West Europa en speelt een belangrijke rol in het integreren van culturen.
Het is dan ook geen toeval dat wij Wil Rouleaux, al vele jaren werkzaam en woonachtig in Wenen, hebben gevraagd zijn opvattingen te vertellen over de moderniteit van toen en nu. Hij is literatuurwetenschapper en recensent van Duitstalige literatuur in onder meer NRC Handelsblad en Vrij Nederland.
Als je iets wilt begrijpen van een tijdperk, luister dan naar muziek uit die tijd. Muziek gaat immers, ongehinderd door je verstand, rechtstreeks naar je ziel. Aldus de opvatting van Nietzsche. Daarom laten wij een bij uitstek representatief stuk uit de tijd van Stefan Zweig horen. Gespeeld door studenten van het Koninklijk Conservatorium.. Daarnaast brengen wij, met een zelfde oogmerk, de wereldpremière van een muziekstuk dat onze tijd weerspiegelt. Voor ons gecomponeerd en gespeeld door het Haags Conservatorium.
Ook niet toevallig hebben wij Genio de Groot, acteur en regisseur, gevraagd een door hem bewerkte, ontroerende novelle van Stefan Zweig, De Onzichtbare Verzameling, te spelen. Dit verhaal speelt zich af in de Duitse crisis- en inflatieperiode na de Eerste Wereldoorlog.
Een wervelend programma van muziek, beschouwing en toneel dat tot nadenken stemt.